
Mazání velkých ozubených převodů je významnou podoblastí problematiky centrálního mazání. Ozubené převody jsou strojní součásti s velmi vysokými pořizovacími náklady a jejich správným mazáním lze výrazně prodloužit intervaly jejich výměny a tím výrazně náklady snížit.
Co je "velký ozubený převod"
Na rozdíl od běžných převodů ozubenými koly, které bývají zpravidla uzavřené v převodové skříni a jejich optimální mazání tak nečiní problém, je u velkých ozubených převodů situace zcela odlišná.
Mezi taková zařízení patří rotační sušiče, chladiče, pece, mlýny a jiná zařízení, která bývají poháněny jedním nebo dvěma pastorky, zabírajícími do věnce, přičemž šířka ozubení se pohybuje od 100 mm do 1200 mm i více, průměr ozubeného věnce může dosahovat až 10 metrů.
Proč investovat do mazání
Jednorázové investice do nového převodu, nebo do jeho obnovy tak představují náklady ve stovkách tisíc Kč. Správné mazání společně se správným geometrickým ustavením převodu při montáži má zcela zásadní vliv na životnost převodu. Dá se tudíž říci, že případná úspora na investici do mazání ozubeného převodu je nejhorší z možných úspor, neboť následné ztráty v důsledku nižší životnosti převodu budou zcela jistě mnohonásobně vyšší.
Z těchto důvodů jsou nové stroje prakticky bez výjimky osazovány vhodným mazacím systémem, a to za těsné spolupráce dodavatele stroje s dodavatelem mazání. Do značné míry to platí i o generálkovaných převodech.
Protože takový převod zpravidla není možno olejotěsně zakrytovat, je mazání olejem prakticky vyloučeno.
Používaná maziva
Pro mazání velkých převodů se používá téměř výhradně plastické mazivo třídy NLGI 0 nebo 00. Kromě dobrých mazacích vlastností se k základním vlastnostem těchto maziv řadí též schopnost udržet se na mazaném povrchu (vysoce ulpívající maziva), čímž se zmírňuje nežádoucí odletování maziva v důsledku značné odstředivé síly.
Možnosti řešení mazání velkých ozubených převodů
Světový leader v oblasti centrálních mazacích systémů SKF/LINCOLN má ve svém portfoliu hned několik řešení pro mazání velkých ozubených převodů.
Jednotlivé možnosti se od sebe liší způsobem aplikace maziva na činné plochy zubů pastorku:
A) Nástřik maziva pomocí dvoumédiových trysek mazivo - vzduch
B) Kontaktní nanášení maziva pomocí mazacího pastorku
A) Nástřik maziva pomocí dvoumédiových trysek
Tento způsob je nejrozšířenější a také nejúčinnější. Pro nanášení maziva se používají širokopaprskové trysky LINCOLN SD. Na rozdíl od některých konkurenčních trysek mají trysky SD vnější tvorbu směsi, což zabraňuje případnému zatuhnutí maziva při delší odstávce zařízení. Trysky v potřebném počtu, dle šířky pastorku, společně s progresivním rozdělovačem a rozdělovačem vzduchu, jsou umístěny na kompaktním panelu (nástřikové jednotce). Tento panel se vsazuje přímo do krytu pastorku, přičemž musí být umístěn tak, aby byla dodržena geometrie nástřiku.
Velmi sofistikovanou variantu nástřiku maziva představuje použití tzv. řízených trysek LINCOLN SDLHNR, v nichž je průchod maziva a vzduchu navzájem blokován tak, že vzduch proudí z trysky pouze při reálném průchodu maziva, což vede až k 60% úspoře vzduchu oproti neřízeným tryskám a naopak, dojde-li k výpadku vzduchu, dojde k automatickému přerušení vytlačování maziva z trysky, čímž se zamezí jeho bezúčelnému plýtvání. V dnešní době, kdy se stlačený vzduch stal poměrně drahou energií, se řízené trysky začínají prosazovat u našich zákazníků stále více.
Podstatnou součástí nástřikových mazacích systémů jsou zdroje dodávky maziva - čerpadla.
U individuálních pohonů se používají elektrická pístová čerpadla, nebo, což je optimální, pneumatická sudová čerpadla. Použití sudových čerpadel eliminuje nepříjemnou manipulaci s mazivem při plnění zásobníku el. čerpadla a tím mimo jiné i riziko kontaminace maziva nečistotami. Instalují se totiž přímo na originální sud s mazivem, ve kterém zákazník mazivo odebírá od dodavatele maziv. V případě potřeby Vám také my rádi doporučíme vhodné mazivo.
Budeme-li jmenovat konkrétně, mezi elektrickými čerpadly využíváme typy LINCOLN P203 a P205, mezi pneumatickými čerpadly LINCOLN SAF a Lubrigun.
U vícečetných pohonů v jednom provozu představuje vhodnou alternativu k použití individuálních mazacích systémů pro každý stroj zvlášť, jeden společný systém s jedním pneumatickým sudovým čerpadlem, které vytváří systémový tlak v rozvodu maziva, přičemž pro generování mazacích cyklů u jednotlivých pohonů se použijí pneumaticky ovládané volumetrické ventily LINCOLN Ejektor nebo ABNOX AXDV-C. Při tomto uspořádání je např. pro čtyři ozubené převody s různým režimem práce, které jsou umístěné poblíž sebe, použito jedno pneumatické sudové čerpadlo a u každého ozubeného převodu je umístěna skříň s pneumatickými prvky a dávkovacím ventilem, která zajistí individuální mazání konkrétního ozubeného převodu.
Velkou pozornost je také třeba také věnovat výběru maziva, při němž je nutno mimo jiné zohlednit provozní teplotu v letním i zimním období, popřípadě na zimu zajistit temperování sudu s mazivem topným pláštěm či jiným způsobem.
B) Mazací pastorek
Mazací pastorek se standardně používá u menších šířek ozubení do cca 200 mm, zejména se svislou osou rotace (např. otoče bagrů a skládkových strojů), a všude tam, kde není k dispozici stlačený vzduch.
Mazací pastorek je trvale v záběru s hnacím pastorkem. Mazivo se přivádí obvykle elektrickým čerpadlem LINCOLN P502, P203, nebo P205 do čepu mazacího pastorku, odkud je soustavou kanálků rozvedeno na činnou plochu právě toho zubu mazacího pastorku, který je právě v záběru.
Jak postupovat při pořízení takového systému ?
Vzhledem ke složitosti problematiky je možno dobrého výsledku dosáhnout pouze úzkou spoluprací specialistů v oboru centrálního mazání s provozovatelem, případně výrobcem zařízení.
Budeme rádi, pokud se obrátíte právě na nás. Naši obchodně-techničtí zástupci Vás navštíví přímo ve Vašem provozu a na základě zde náshromážděných podkladů Vám zdarma vypracujeme nabídkový projekt.
Těšíme se na spolupráci s Vámi
